MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Jumaat, 18 September 2009

ISU TERKINI DUN BAGAN PINANG


ISU 1

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menasihatkan Umno supaya mengambil iktibar daripada keputusan pilihanraya kecil Permatang Pasir, dalam memilih calon yang sesuai bagi mempertahankan kerusi DUN Bagan Pinang.

Dalam pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir, isu pembatalan lesen guaman calon BN, Rohaizat Othman, berhubung kes pecah amanah membabitkan wang anak guamnya, telah dijadikan modal oleh PAS.

Dalam pilihanraya kecil pada 25 Ogos lalu itu, calon PAS, Mohd Salleh Man mendapat 9,618 undi untuk menewaskan Rohaizat dengan majoriti 4,551 undi. Rohaizat mendapat 5,067 undi.

Tengku Razaleigh berkata pembangkang telah memenangi tujuh pilihanraya kecil di Semenanjung Malaysia selepas pilihanraya umum tahun lalu.

ISU 2

Langkah UMNO mengadakan perubahan melibatkan penghapusan sistem kouta bagi pemilihan dalam parti dianggap sebagai sia-sia selagi gejala politik wang yang selama ini bermaharajalela tidak selesai meskipun dengan menambah jumlah perwakilan.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, politik wang dalam UMNO sukar untuk dikikis kerana perbuatan itu seolah-olah menjadi sebahagian daripada budaya yang diamalkan parti berkenaan.

Menurutnya, ahli UMNO peringkat akar umbi seolah-olah diajar memilih pemimpin yang boleh memberi mereka wang atau sesuatu perkara bernilai berbanding keperibadian dan sikap kepimpinan baik.

ISU 3

Pakatan Rakyat menolak kenyataan Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad yang menyatakan parti politik tidak dibenarkan berkempen dalam kem tentera kerana bentuk tugas anggota tentera bersifat keselamatan di tahap yang tinggi.

"Rosak negara ini kalau askar ini diberi kebenaran untuk berparti politik. Kalau dia nak berpolitik lepas bersara, itu lainlah," katanya kepada pemberita di sini selepas menyampaikan sumbangan hari raya Yayasan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) peringkat Negeri Sembilan kepada 234 penerima melalui skim bantuan kebajikan Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM (JHEV).

Pada Khamis, Pemuda Pas mendesak agar parti itu dibenarkan berkempen di kem-kem tentera pada pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan kawasan Bagan Pinang pada 11 Okt ini. Terdapat beberapa kem tentera dalam kawasan itu yang didiami ramai pengundi pos terdiri anggota tentera.

Abdul Latiff berkata anggota tentera dibenarkan mengundi pada pilihan raya kerana itu hak mereka di sisi perlembagaan negara.

ISU 4

Perdana menteri masih lagi membisu terhadap banyak kes membabitkan pencabulan undang-undang negara. Maka, tidak ada sebab untuk rakyat mengundi Barisan Nasional di Bagan Pinang, kata AJK PAS Pusat, Datuk Husam Musa.

Husam yang juga Exco kerajaan Kelantan berkata, ketika undang-undang dicabul, negara pula terpaksa berhutang RM95 bilion, pemulihan kedaulatan undang-undang masih belum berlaku walaupun sudah lebih lima bulan Najib Razak berada di puncak kuasa.

Misalnya dalam kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sendiri, siasatannya sehingga membawa kepada kematian Teo Beng Hock.

"Seorang pemuda India pula mendakwa diseksa semasa penyiasatan SPRM. Semuanya itu tidak mendapat apa-apa reaksi daripada Perdana Menteri," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan sumbangan sempena Hari Raya Aidil Fitri di Masjid Kamil Hassan, Salor baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan