MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Rabu, 19 Ogos 2009

NAK KAWIN DI IRAQ, KOS TINGGI

Masalah keganasan, peperangan dan suasana ekonomi yang perlahan menyebabkan ramai pasangan muda Iraq terpaksa menangguhkan perkahwinan mereka dan sukar mencari kediaman.


KOS perkahwinan di Iraq boleh mencecah ribuan dolar.

SELEPAS enam tahun berada dalam peperangan dan pembunuhan disebabkan perbezaan taifah di Iraq, Haider Nadeem, seorang pengikut Syiah mahu menamatkan segala-galanya. Dia mahu mengahwini kekasihnya yang merupakan gadis dari puak Sunnah. Tetapi perkahwinan di Iraq merupakan satu perniagaan yang mahal.

Kesan paling teruk daripada keganasan yang berlaku mungkin tidak mereka lalui, namun pasangan kekasih muda itu mahu mendapatkan semula kehidupan mereka. Mereka mahu memulakan kehidupan berkeluarga walaupun terpaksa berdepan dengan kekangan kewangan ketika ekonomi yang agak perlahan.

"Saya mahu berkahwin kira-kira dua tahun lalu, tetapi situasi keselamatan ketika itu amat teruk," kata Haider, 26, yang memiliki sebuah kedai telefon bimbit di Saidiyah, kawasan yang dikuasai oleh penduduk Sunnah di selatan Baghdad.

"Tiga bulan lalu, saya ke rumah Yasmin bersama keluarga untuk membincangkan hal perkahwinan kami pada hujung bulan ini. Cuma, masalahnya ialah saya tidak mempunyai duit yang cukup untuk menyewa rumah."

Hantaran

Kebimbangan Haider dan tunangnya yang berusia 24 tahun merupakan masalah biasa yang dialami ramai pasangan muda di kota Baghdad.

"Saya tidak mampu menyewa rumah atau membeli emas sebagai hadiah perkahwinan untuk pasangan saya. Jadi bagaimana saya boleh berkahwin?" soal Ahmed Hamid, 35. Rata-rata lelaki di Iraq berkahwin pada usia 25 tahun.

"Pendapatan yang diperoleh kira-kira 10,000 dinar sehari (RM29.80) hanya cukup untuk menyara ibu dan adik yang tinggal bersama saya. Dengan gaji sebanyak ini, mustahil untuk saya menabung bagi melangsungkan perkahwinan.

"Ini kerana sesetengah keluarga akan meminta hantaran yang tinggi atau menyediakan apartmen untuk kemudahan anak perempuan mereka selepas berkahwin. Malah, mereka langsung tidak memikirkan tentang masalah kewangan yang melanda kaum lelaki ketika zaman kemelesetan seperti ini," jelas Ahmed yang bekerja sebagai pengawal keselamatan tempat letak kereta di Baghdad.

Perbelanjaan untuk melangsungkan perkahwinan di Iraq boleh mencecah sehingga puluhan ribu dolar dan menurut tradisi Arab, kebanyakan kos tersebut perlu ditanggung oleh pihak lelaki.

Selepas majlis akad nikah contohnya, satu majlis keraian yang dihadiri oleh sanak saudara perlu diadakan. Ini memerlukan pihak yang berkaitan menyewa dewan dan menyediakan makanan untuk mereka. Bebanan ini bertambah apabila pihak lelaki ialah mereka perlu menyediakan hadiah hantaran tradisional seperti emas atau pakaian untuk pengantin perempuan dan membeli perabot rumah baru.

Beli rumah

Pasangan muda juga lebih suka membeli rumah supaya mereka boleh berpindah sejurus selepas berkahwin, tetapi harga hartanah yang kian meningkat menyukarkan keadaan. Situasi ini mereka terus tinggal bersama keluarga untuk menjimatkan wang.

"Saya menunggu hampir dua tahun sehingga mendapat sebuah rumah yang disewa pada harga RM350 sebulan," kata Hussam Amir, 28, seorang kakitangan kerajaan.

"Permintaan daripada keluarga tunang pula terlalu banyak. Saya perlu membeli barang kemas bernilai kira-kira RM2,700 dan kini saya sedang berusaha membeli perabot rumah."



KEKANGAN kewangan menyebabkan pasangan yang baru berkahwin tinggal bersama keluarga.

Harga hartanah di kota Baghdad meningkat sejak kebelakangan ini seperti tahap keselamatan yang bertambah baik.

Trend ini dijangka akan berterusan sekali gus memberitahu masalah kekurangan hartanah atau perumahan.

"Harga untuk satu meter persegi di daerah Sayuneh telah melonjak dari RM500 kepada lebih RM1,000 hari ini," ujar Abu Abbas, pemilik agensi hartanah Zayuneh di kawasan kelas atasan di Baghdad di pinggir Sungai Tigris.

Rakan perniagaan berhampiran juga melalui situasi yang sama.

"Harga untuk satu meter persegi telah meningkat dari RM400 kepada RM900 pada waktu ini," kata Abu Mustafa, seorang ejen hartanah di daerah Karrada.

Menurut statistik, jumlah perkahwinan yang didaftarkan di seluruh Iraq melonjak kepada 243,056 pada 2008 berbanding 217,221 pada tahun sebelumnya.

Fakta bahawa lebih ramai pasangan muda mendirikan perkahwinan menunjukkan perubahan dalam momen hitam sewaktu keganasan antara taifah yang berlaku pada 2006 hingga 2007.

Ketika itu, pasangan seperti Haider dan Yasmine tidak mempunyai pilihan kecuali menangguhkan perkahwinan mereka.

"Selepas peristiwa keganasan beberapa tahun lalu, kini kami sudah boleh pergi ke mana-mana tanpa sebarang perasaan bimbang atau takut," ungkap Nadeem. - AFP(Sumber Kosmo)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan