MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Rabu, 25 November 2009

MAJLIS PERUNDING BAGI AGAMA BUDDHA,KRISTIAN,HINDU,SIKH DAN TAO MALAYSIA, BENARKAN S.BANGGARMA MENINGGALAKAN ISLAM ,


Majlis Perundingan Bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) menggesa S Banggarma dibenarkan menganut Hindu, dan sekali gus meninggalkan Islam, tanpa perlu melalui proses biasa di mahkamah.

Presidennya Dr Thomas Philips berkata wanita itu harus dibenarkan memilih agama yang diingininya kerana pertukaran kepada Islam dibuat semasa beliau masih kecil dan tidak pernah menghayati agama barunya itu.

Banggarma, juga dikenali Siti Hasnah Vengarama Abdullah, mendakwa agamanya ditukar sewaktu berada di rumah kebajikan di Kepala Batas kira-kira 20 tahun lalu sewaktu usianya masih 7 tahun.

Sementara Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pula mendakwa agama wanita 27 tahun itu ditukar oleh bapanya sendiri di Rompin, Pahang sewaktu usianya setahun.

Jawapan JKM ini berhubung perkara tersebut bagaimanapun dipertikaikan oleh Banggarma, antaranya kerana beliau tidak mempunyai dokumen seperti didakwa jabatan tersebut.

Mengulas lanjut, Dr Thomas, dalam satu kenyataan hari ini, berkata apabila cukup umur, Banggarma perlu diberi kebebasan sepenuhnya untuk memilih agamanya

Katanya, Banggarma sendiri telah menegaskan bahawa sepanjang hidupnya, dia mengamalkan agama Hindu.

Oleh itu, katanya, Mahkamah Syariah hanya mempunyai bidangkuasa ke atas 'mereka yang mengamalkan agama Islam'.

Petikan dari Malaysia Kini




Tiada ulasan:

Catat Ulasan