MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Sabtu, 7 November 2009

BERITA DARI SELATAN THAILAND, PULO SETUJU BERBINCANG TANPA SYARAT DENGAN KERAJAAN THAILAND,


Saranan Malaysia disambut baik tamatkan konflik di selatan Thailand , Pertubuhan Pembebasan Pattani Bersatu (Pulo) menyambut baik saranan Malaysia supaya berunding dengan Kerajaan Thailand, berhubung tawaran yang hendak diberikan kepada kumpulan pejuang pemisah di selatan Thailand bagi menamatkan konflik wilayah bergolak itu.

Timbalan Presiden Pulo, Kasturi Mahkota, berkata pertubuhan itu sedia duduk berbincang tanpa sebarang syarat, tetapi rundingan mesti dikendalikan pihak ketiga yang berkecuali.

"Isu Pattani (wilayah selatan Thailand) adalah isu penjajahan dan penindasan kerajaan Thailand terhadap umat Islam di wilayah itu selama ini. Pulo dan kumpulan pejuang lain yang bergerak di dalam dan luar wilayah itu, adalah pertubuhan memperjuangkan kemerdekaan. Namun, Pulo sedia duduk berbincang apa saja cadangan atau tawaran daripada pihak Thailand.

"Ia bukan bererti kami sedia menerima semuanya, sebaliknya sedia berbincang tanpa sebarang syarat jika dikendalikan pihak ketiga. Dalam hal ini, kami sedia menerima mana-mana pihak sebagai pihak ketiga yang berkecuali. Malah Pulo, mengalu-alukan kalau Malaysia menjadi pihak ketiga kerana kami tidak pernah menolak peranan Malaysia dalam mencari keamanan di wilayah ini.

"Malangnya, hingga kini, Kerajaan Thailand sebenarnya tidak bersedia menerima Malaysia menjadi pihak ketiga dalam isu ini, kerana mereka beranggapan Malaysia akan berpihak kepada pejuang pemisah sebab rakyatnya mempunyai persamaan agama, bangsa dan sejarah," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, yang dilaporkan berkata, tuntutan kemerdekaan oleh kumpulan pemisah di selatan Thailand adalah tidak wajar, tetapi berpendapat Thailand seharusnya menawarkan tahap autonomi tertentu kepada wilayah yang majoritinya umat Islam itu.

Najib dan Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva, juga dijadual akan mengadakan lawatan bersama ke wilayah bergolak merangkumi Pattani, Narathiwat dan Yala di selatan Thailand itu, Disember ini.

Kasturi yang baru dilantik sebagai Timbalan Presiden Pulo sejak Julai lalu, berkata kenyataan Najib yang disiarkan media Thailand, yang mensyaratkan supaya pejuang pemisah perlu menerima semua autonomi dan perlembagaan Thailand agak membimbangkan mereka, sebelum sebarang perbincangan dilakukan.

"Apa pun, Pulo kini menunggu jemputan untuk duduk semeja. Malah, Pulo juga sedia memanggil kumpulan pejuang lain menyertai perbincangan kerana kami percaya kepada usaha mencari penyelesaian.

"Selain daripada Pulo, sekurang-kurangnya dua kumpulan lain mesti ikut sama dalam penyelesaian masalah yang telah lama berlarutan ini, antaranya Barisan Revolusi Nasional (BRN) serta Barisan Islam Pembebasan Pattani (BIPP)," katanya.

Kasturi berkata, Pulo kini diketuai Nur Abdul Rahman yang dilantik sebagai Presiden sejak Julai lalu hasil perundingan perwakilan pertubuhan itu yang mewakili empat zon iaitu dalam negeri, sempadan, Eropah dan Asia Barat.

sumber dari Petaninews.net


Tiada ulasan:

Catat Ulasan