MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Sabtu, 31 Oktober 2009

IBU TUNGGAL TERBELA - EXCO WANITA KELANTAN PUAN WAN UBAIDAH OMAR


Golongan ibu tunggal yang perlu dibantu hendaklah diletakkan di bawah satu kategori khas supaya golongan lelaki tidak mengahwini mereka semata-mata untuk "mencukupkan kuota poligami", kata seorang pemimpin pertubuhan Islam.

Setiausaha agung Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang menyarankan demikian sebagai mengulas kenyataan exco wanita Kelantan, Wan Ubaidah Omar supaya wakil rakyat yang mengahwini ibu tunggal sebagai isteri tambahan diberi "anugerah."

Wan Ubaidah yang juga pengerusi jawatankuasa wanita, keluarga dan kesihatan Kelantan memberitahu sidang DUN kelmarin bahawa langkah itu dapat membantu ibu tunggal di bawah usia 60 tahun di negeri itu, yang kini lebih 16,500 orang.

Mengulas lanjut, Musa berkata pewujudan kategori tersebut akan dapat memastikan golongan ibu tunggal dibantu melalui poligami.

"Pertama kena tengok kalau ibu tunggal itu tidak bekerja atau sekiranya dia ada ramai anak yang perlu dibesarkan.


"Jadi mungkin kita boleh letakkan kategori itu untuk ibu tunggal, contohnya, yang berpendapatan rendah dan juga anak yang ramai, hingga lima orang anak.

"Inilah kategori yang perlu dibantu," katanya


Dianjurkan agama

"Kalau yang cantik, yang tak ada anak dan yang ada pekerjaan bergaji besar, itu sudah kategori lain," tambahnya.

Pendekatan itu, katanya, akan membolehkan masyarakat menghayati amalan Nabi Muhammad yang berkahwin dengan ibu tunggal.

"Antara semua orang isteri nabi, hanya Siti Aisyah seorang yang anak dara. Yang lain kesemuanya ibu tunggal, kebanyakannya yang kehilangan suami akibat perang," katanya lagi.

Sementara itu, ketua setiausaha Angkatan Beliau Islam Malaysia (ABIM) juga menyambut baik saranan itu dan berkata amalan berkenaan sememangnya dianjurkan oleh Islam.

"Memandangkan poligami amat biasa di Kelantan berbanding negeri lain di Semenanjung... Ini bukan sesuatu yang memeranjatkan," kata Mohamad Raimi.

Bagaimanapun, beliau menjelaskan amalan tersebut perlu diberi perhatian dan perancangan khusus.

"Pasangan tersebut perlulah mendaftarkan perkahwinan dan walaupun ia sampai ke peringkat di mana pasangan itu perlu bercerai... ia mesti diselia," katanya lagi.

Jadi calon isteri

Menurutnya lagi, ia untuk memastikan poligami diamalkan dengan adil dan saksama kepada semua pihak.

Kebajikan ibu tunggal itu juga, katanya, mesti dipastikan walaupun mereka tidak dikahwini.

Presiden Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin juga mengalu-alukan cadangan tersebut dan menambah langkah itu sememangnya selari dengan ajaran Islam.

"Mula-mula mungkin orang akan hairan kerana penyelesaian yang dianjurkan ialah poligami, tetapi saya boleh faham sebab di sebalik cadangan ini," katanya kepada Malaysiakini.

"Jika seorang lelaki ingin ambil seorang lagi isteri mengikut cara ini mungkin boleh dijalankan dan ia patut dipertimbang kerana jika seseorang ingin mengamalkan poligami, ia sepatutnya memberi keuntungan kepada seseorang," katanya.

Bagaimanapun, Zaid menambah keprihatinan terhadap kebajikan ibu tunggal ini tidak hanya perlu setakat menjadikan mereka isteri kedua, ketiga atau keempat tapi mereka perlu juga dipertimbang oleh lelaki yang baru hendak berkahwin.

2 ulasan:

  1. salam
    Ex wife adun melor tu macamana yek ?

    BalasPadam
  2. Salam bro, kawan sokong 500% saranan Ubaidah tu......kah.....kah.....kah....kah..... ta[pi yang kawan pelik sikit pemimpin-pemimpin PAS cari isteri tambahan dari kalangan yang muda belia, come lote, sanggup bayar berjuta-juta...kah....kah....kah....kah....kah.... Tok Guru Haji Hadi pun isteri kedua dan ketiga pilih anak dara je, tak pun tolong bantu janda-janda anak 10 kah.....kah....kah....kah...kah... woit sampai bila nak main wayang dengan tiket agama.....kah....kah....kah...(pinjam gelak cara tukartiub)

    BalasPadam