MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Ahad, 31 Mei 2009

TANIAH ATAS PELANTIKAN PENGERUSI MKK DUN GURUN








Beduk ( Gendang ) di Masjid Gurun , Entah ada lagi atau tidak, Jika masih ada usianya menjangkau 40 tahun.








Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan taniah diatas perlantikan Pengerusi MKK bagi Dun Gurun. Lama betul aku tidak menziarahi keluarga di Kampung Sungai Ibor, Gurun, Kedah dan Kampung Pulau Chengai, Gurun. Dalam melayari laman web dan blog dan meraba-raba mencari cerita Negeri Kedah. Aku terjumpa Senarai Nama Pengerusi MKK Bagi DUN Gurun bagi tahun 2008 hingga 2010. Terpandang nama dan kampong dibawah jagaan Pengerusi MKK. Memandangkan Kampung tempat kelahiran aku adalah Kampung Pulau Chengai aku terpandang nama Pengerusi MKK Encik Mohamad Nasir bin Hassan rasanya macam kenal tetapi tak perasan. Bagitu juga Kg. Guar Jumaat yang dipengerusikan oleh Encik Yusof bin Abdullah.

Aku cuba hubungi Mohamad Nasir panggilan terjawab rupa-rupanya si Nasir ini adalah saudara aku, duduk berjiran dengan rumah kakak sepupu aku di Kampung Sungai Ibor. Alhamdulillah jadi Pengerusi MKK dia. Selepas mengucap taniah dan nasihat serba sedikit. Rupa-rupanya Nasir ni merendahkan diri dan penuh keindahan dalam bercakap. Allah selamatkan Nasir dari Godaan Besar darimu.

Perbualan kami tidaklah panjang dan tidaklah terlalu ringkas, kami hanya tertumpu kepada pengenalan diri. Dalam cerita kami berdua terkenang pula kepada Ayahanda kesayangan yang kembali ke Rahmatullah pada bulan December 2003. Ayah adalah salah seorang Tok siak di Masjid Gurun ( Masjid di Pekan Atap ). Ayah akulah yang membunyikan gendang untuk menentukan waktu solat lima waktu, waktu berbuka puasa dan tamat waktu bersahor. Beratus liang lahat di kubur Gurun hasil tangan ayahanda. Semuga Allah mencucuri Rahmat ke atas Roh Ayah dan Ibu aku dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman.

Setelah selesai perbualan dengan Nasir aku cuba hubungi Encik Yusof bin Abdullah, rasa hati ingin berkenalan atau mengenali siapakah Yusof ini adakah teman sekolah atau Orang baru di Gurun, tetapi malang Telefon tidak diangkat. Insyaallah akan aku cuba lagi disuatu masa nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan