MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Rabu, 13 Mei 2009

Pertandingan Raja Lawak di Mahkamah











Pada tahun 1999 mahkamah kita popular dengan gelaran 'kangaroo court' kerana sering menghidangkan skrip lawak dalam perbicaraan kes DS Anwar Ibrahim. Ini termasuk episod tilam yang diusung ke mahkamah setiap hari selama lebih sebulan, pindaan fakta pertuduhan sebanyak 3 kali dan sebagainya. Ketika itu bukan saja SATU MALAYSIA, tapi SATU DUNIA mentertawakan Malaysia.

Kini episod lawak itu hampir berulang lagi. Salah satunya ialah tempoh masa yang diambil dalam memutuskan kes perbicaraan DS Nizar lawan Zambry:

i) Nizar mengambil masa 3 bulan turun naik mahkamah sebelum MahkamahTinggi memutuskan beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

ii) Zambry pula hanya mengambil masa 3 jam sebelum Mahkamah Rayuan mengisytiharkan keputusan MahkamahTinggi itu ditangguhkan sementara.

iii) Dan kini kes rayuan Nizar untuk mengenepikan keputusan Mahkamah Rayuan itu akan diputuskan pada hari Isnin depan. Bermakna ia mengambil masa 5 hari lagi sebelum keputusan dibuat.

Mahkamah mengambil keputusan yang lama sebelum membuat keputusan adalah satu perkara biasa. Lima hari, satu minggu, satu bulan, malah bertahun-tahun dibicarakan perkara biasa dan masyarakat boleh menerimanya. Ini kerana masyarakat sedar kes yang dibicarakan perlu dipertimbangkan dengan halus dan teliti demi menampakkan keadilan mahkamah.

Namun apabila dalam kes rayuan Zambry semalam yang hanya mengambil masa 3 jam untuk mahkamah membuat keputusan, ia sangat aneh. Ia cuma tidak dianggap aneh jika kita yakin mahkamah kita memang 'kangaroo court' atau mahkamah lawak. Namun mahkamah lawak sepatutnya hanya wujud dipentas lawak dan hakimnya pula sepatutnya ialah pelawak Nabil atau anggota kumpulan Senario yang tidak perlu memiliki ijazah undang-undang LLB.


Copy dan paste dari pendekar gunung

1 ulasan:

  1. Salam,anak gurun,
    amboi lama tak balik gurun aihhhhhh.....
    sajalah nak kenai dah tersinggah mai...nak ajak mai jenguk kami di...http://www.shamelin2u.com/maelkoprat.htm
    kut kut boleh juga berkenai-kenai.......

    BalasPadam