MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Ahad, 13 Disember 2009

MESEJ DARI PEJUANG MELAYU PETANI

Rata-rata orang mengetahui apa yang telah berlaku di Patani khususnya pada 8-9 hb Disember 2009 yang lalu, sempena lawatan bersama PM Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan rakan sejawatnya Abhisit Vijjajiva PM Thailand ke Bengnara pada 9 hb Disember lalu, lawatan tersebut yang dianggapkan sebagai lawatan yang cukup berani di kawasan yang dipenuhi dengan serangan letupan luar jangkaan dan ia juga dianggap sebagai bersejarah oleh ramai pemerhati. Apakah motif dan mesej yang ingin disampaikan oleh pejuang-pejuang pembebasan Patani di sebalik serangan bertalu-talu yang disertakan dengan mesej bertulis yang belum pernah dilakukan sebelum ini dalam era terbaru perjuangan Patani masa kini.

Mesejnya adalah jelas ditujukan khusus kepada keangkuhan Abhisit dan Timbalannya Suthep Thaugsuban yang terang terangan tidak mahu mengakui kewujudan pejuang-pejuang Patani dan tidak bersedia langsung untung berunding dengan mereka.

Pada petang 8 hb Disember 2009 iaitu sehari sebelum ketibaan PM Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak ke Bengnara satu letupan bom telah berlaku di sebuah pasar sayur 1.5 km dari Hotel Royal tempat di mana para delegasi akan makan tengahari di situ, dan pada waktu malamnya pula satu lagi letupan berlaku di Taba. Letupan-letupan tersebut adalah untuk memberi amaran keras kepada mereka berdua bahawa jangan memandang rendah terhadap kemampuan dan kebolehan para pejuang, mereka boleh melakukan serangan lebih dahsyat dari itu kalau mereka inginkan walaupun dalam keadaan kawalan yang begitu ketat sekali. Sebelum ini mereka berdua selalu mengatakan kepada dunia bahawa keadaan di Patani adalah terkawal dan sudah bertambah baik. Maka kejadian tersebut membuktikan sebaliknya yang berlaku.

Bukan setakat bom dengan bunyinya dan kesannya terhadap fisikal manusia yang berlaku, malahan buat pertama kalinya para pejuang pembebasan Patani menyampaikan mesej mereka melalui kain-kain rentang yang dipasang di seluruh pelusuk Patani pada malam 8 hb Dicember, di mana perkara seperti ini tidak pernah diguna pakai oleh para pejuang sebelum ini dalam perjuangan terkini. Di antara yang di tulis ialah:

“Fatoni sebahagian daripada Malaysia” “kami akan tuntut hak kami dengan mati-matian” “Kami akan bela darah kawan kami yang.telah syahid” . Kebanyakan kain rentang ini di pasang di wilayah Bengnara. Oleh itu ramai pemerhati berpendapat mesejnya ditujukan kepada PM Malaysia, untuk mengatakan bahawa tanah Patani ialah kepunyaan orang Melayu yang sebangsa dengan Malaysia, mereka sanggup gugur syahid untuknya, maka diharap berilah apa-apa yang dirasakan baik kepada orang Melayu Patani, tapi ingat Patani ada tuannya tidak boleh dibuat sembarangan, merekalah yang berhak menetukan baik buruknya orang lain hanya boleh membantu kalau mereka ingin.



Pada 9 hb December sebanyak 13 kejadian letupan dalam satu hari, tidak satupun berlaku di Bangnara tapi di wilayah Jala dan Patani yang mengakibatkan 3 kematian dan 13 cedera.

Petikan dari : http://www.pataninews.net/ReadMelayu.asp?ID=444



Tiada ulasan:

Catat Ulasan