MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Jumaat, 26 Jun 2009

PELAJAR SEKOLAH AGAMA DIBELASAH


















Sebelum ini Pelajar sekolah Agama banyak berlaku di dalam Malaysia. Pada Mac 2004, Seorang Pelajar Tingkatan empat sekolah Agama di Seremban, Negeri Sembilan mati akibat mengalami kecederaan. Pada Fabruari 2009 seorang Pelajar mengalami pendarahan limpa di Kemaman Terangganu, Mac 2009 Klip vedio memaparkan pelajar dibuli Ola Dalat, Serawak. April 2009 Sekolah di Raub Sembilan pelajar membuli tiga pelajar. 24hb. Jun 2009 Seorang Pelajar, anak Peneroka di Buli disebuah Sekolah Agama di Rompin, Pahang.

Seorang Pelajar tingkatan tiga Mohd. Ashraf Abdul Aziz berumur 15 tahun, di belasah oleh pelajar senior sehingga pengsan didalam surau. Pelajar itu menganggung kesakitan seharian di Asrama. Petangnya barulah pihak sekolah menghantar beliau ke salah sebuah Klinik Swasta di Rompin untuk menerima rawatan. Kecederaan yang dihadapi oleh Ashraf lebam biru dibahagian belakang, pipi nya lebam dan calar akibat di belasah.

Selalunya bila kes mendera, belasah atau buli aku hanya membaca berita atau menonton dalam TV, Kali ini berlaku boleh dikatakan berhampiran rumah. kenapa, mengapa benda ini terjadi, adakah ia berpunca dari ibu bapa. Itu adalah sebahagiannya. Tetapi lebih nyata dan dapat dikesan perkara perkara ini bersebabkan.

1. Guru-guru sekolah Agama ditempatkan disatu-satu sekolah terlalu lama, guru tersebut tidak ada perubahan dan jumut dengan keadaan persekitaran.

2. Guru-guru yang ditempatkan disekolah Agama tidak ada pendedahan pembelajaran dan kursus.

3. Guru-guru yang mengajar di Sekolah Agama juga terdapat Guru berkelulusan SPM mengajar pelajar Tingkatan 1 hingga 5. Dah berakar umbi di sekolah tersebut tidak ditukarkan kesekolah lain untuk pendedahan dan pembaharuan.

4. Kebanyakan Sekolah Agama, guru-guru membiarkan pelajar –pelajar bertindak sendiri untuk membuat sebarang program atau menyelesaikan masalah.

5. Sikap Warden yang tidak tinggal di Asrama.

6. Guru yang berjawatan Sambilan atau sementara berkhidmat terlalu lama.

Itulah masalah yang dihadapi di Sekolah yang berlaku Buli di Rompin. Diharap agar pihak yang terlibat dapat membuat sesuatu demi memertabatkan sekolah yang diberi nama Sekolah Menengah Agama.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan