MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Sabtu, 5 Disember 2009

AKHIL HAVY TIDAK LAYAK BERCERAMAH AGAMA ?



Baru-baru ini Akhil Hayy pernah membidas JAIS susulan penangkapan Ustaz Dr Asri. Kali ini JAIS pula membidas kembali Akhil Hayy.

“Apa yang kami ketahui, dia (Akhil) pandai bercakap seperti penceramah lain tetapi tidak memiliki latar belakang agama yang sepatutnya dimiliki seorang penceramah agama.

“Bagaimanapun, kami tidak menafikan pengaruh artis membolehkan orang ramai tertarik dan gemar hadir bagi mendengar ceramahnya yang sebelum ini tidak ketinggalan melampiaskan kata-kata sindiran terhadap orang lain,” katanya, semalam.

Malah, katanya, selepas ditahan Jais kerana berceramah tanpa kebenaran, Jais tidak pernah menerima sebarang permohonan daripada penyanyi rock terbabit.

Menurutnya, sepanjang pengetahuan, Akhil tidak memilik latar belakang agama walaupun pernah memberikan ceramah agama selepas meninggalkan dunia artis.

Penceramah muda yang juga bekas penyanyi rock, Akhil Hayy tidak layak berceramah dan mentarbiah orang lain berdasarkan latar belakang agama yang cetek selain hanya mengharapkan populariti sebagai artis semata-mata.

Kenyataan itu dikeluarkan Pengarah Jais, Datuk Mohamed Khusrin Munawi yang mengakui berdasarkan maklumat, bekas penyanyi kumpulan rock terbabit tidak mempunyai latar belakang agama bagi melayakkannya memberikan ceramah agama.

Petikan dari Harian Metro


Komen

Kita harus memikirkan dari segala segi, keperluan pendakwah amat-amat diharapkan sekarang untuk mensasarkan kepada kumpulan sasaran yang bermacam kerenah. kita boleh membentuk pendakwah walaupun dianya kurang latar belakang agama. Jangan jadi semacam di Rompin selepas mengislamkan saudara kita dikalangan Orang Asli. Ilmu Agama yang diajar seperti panas panas tahi ayam.

1 ulasan:

  1. Tak apalah nanti bileh terus berceramah dipentas politik. Tak apa nak ceramah ugama pun tetapi pentasnya kenalah pentas politik. Selama ini kan selamat waktu dipentas politik.

    BalasPadam