MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Khamis, 22 April 2010

DATUK ZAID KEMUNGKINAN MENANG DI HULU SELANGOR


Hasil kajian Zentrum Future Studies menunjukkan lebih 60 peratus pengundi yang terarah menyokong Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor 25 April ini.

“Kajian Produksi awal Zentrum sebelum menamakan calon, PR masih lagi mendahului lebih 60 peratus dan kita percaya data ini akan berubah kerana telah wujud kepercayaan politik dalam diri pengundi di parlimen Hulu Selangor,” jelas pengasas pusat kajian Zentrum Future Studies, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (gambar) kepada erapakatan.

Menurut beliau, dalam kajian awal Zentrum, Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Zaid Ibrahim merupakan calon yang mempunyai intektual tinggi dan ciri-ciri ini mampu mempengaruhi keputusan yang dibuat oleh pengundi.

Selain itu, wujud kebangkitan golongan menengah yang menjadi pengundi terbesar di Hulu Selangor iaitu dengan jumlah 68.4 peratus.

Demografi gender juga menjadi faktor penentu dalam PRK kali ini kerana pengundi wanita yang akan menjadi pengundi terbesar di Hulu Selangor.

Selain itu, di Hulu Selangor wujud dua golongan iaitu golongan muda dan golongan lama yang berfikiran konservatif. Zaid Ibrahim berkemungkinan besar akan disokong golongan muda dan pada yang sama akan menghadapi tentangan golongan lama.


JADUAL HARI INI DI HULU SELANGOR

Apakah yang berlaku hari ini di Hulu Selangor? Petikan kata, acara yang dirancang dan insiden yang tidak dijangkakan di kawasan parlimen P94. 10.00am: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan berdialog dengan peneroka Felda di Sungai Buaya, Rawang. 11.00am: Calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim menghadiri sidang media harian parti itu di Kuala Kubu Bharu sebelum menunaikan solat Jumaat di masjid Bandar Utama di Batang Kali (12pm). Beliau dijadual melawat Taman Sungai Buaya (4pm), Pekan Rasa (8pm), Pangsapuri Teratai (9pm), Sg Tengi, Hulu Bernam (10pm), Hulu Rening, Batang Kali (11pm) dan Kg Melayu Rasa Tambahan (11.30pm).


11.30am: Calon BN Kamalanathan akan berkempen di Taman Golden Wood sebelum bergerak ke Kg Hasan/Changkat Asa (12pm), Dia juga dijadualkan melawat Kg Orang Asli Pertak (1.30pm), Kg Orang Asli Garachi (2.30pm), Kg Baru Ulu Yam (4pm, bersama perdana menteri), MRSM Ampang Pecah (5pm, dengan timbalan perdana menteri), SJKC Khing Ming in Kuala Kubu Bharu (6pm, bersama timbalan perdana menteri), Kg Orang Asli Serendah (7pm), Pekan Ulu Yam (8pm), Kuil Hindu di Kerling (9pm). 1.00pm: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dijadual menunaikan solat Jumaat di Masjid Ar-Rahman, Kampung Sungai Buaya. Beliau kemudiannya akan makan tengah hari dengan imam dan jawatankuasa masjid di Kampung Sungai Buaya (2pm) sebelum mengumumkan insentif kepada masjid dan surau di Ulu Yam (2.30pm). Najib juga dijadual bermesra dengan penduduk Kampung Ulu Yam Barat (4.30pm). 4.30pm: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan bertemu dengan ahli Rela Hulu Selangor di MRSM, Kuala Kubu Bharu. Belia

u akan makan malam dengan usahawan Cina dan NGO di SRJK (C) Khing Ming, Kuala Kubu Bharu (8pm) 8.30pm: Mursyidul Am PAS yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat berkempen untuk calon PKR, Zaid Ibrahim. Beliau akan berkempen di Assam Kumbang sebelum ke Rasa (9.30pm) dan Batang Kali (10.30pm).


Petikan dari Malaysiakini

1 ulasan: