MULAKAN DENGAN

MULAKAN DENGAN

klik disini

Translate

Google Translate
Arabic Korean Japanese Chinese Simplified Russian Portuguese English French German Spain Italian Dutch

INGIN MEMANCING DI LAUT CINA SELATAN

Selasa, 12 Mei 2009

Majlis Daerah Rompin Pinggirkan Peniaga Melayu































































Gambar 1 ( 4 buah gerai makan yang akan dirobohkan )
Gambar 2 ( Hentian teksi lama dijadikan kedai kereta terpakai )
Gambar 3 ( 5 buah kedai , kedai gunting rambut, kedai jahit dan kedai makan )
Gambar 4 ( Surat notis dari Majlis Daerah Rompin )

Dalam Pembangunan Pesat Bandar Rompin, Pahang. Majlis Daerah Rompin terlupa tentang peniaga kecil melayu yang hanya mengharapkan sesuap nasi untuk meneruskan perniagaan mereka. Tanpa memikirkan kemana arah tuju 10 orang peniaga kecil melayu yang merangkak untuk mencari sesuap nasi. Majlis Daerah Rompin lebih mementingkan Wang segera dengan menyerahkan tanah yang dimiliki kepada pemaju untuk mendirikan rumah kedai dengan harga RM500K keatas. Dengan memberi tanah kepada pemaju Majlis Daerah Rompin dapat duit segera, jika dikira Majlis akan mendapat RM 2 juta atau RM2.5 juta dengan rumah kedai 10 buah.

Dengan cara memajukan tanah bersama pemaju adakah Majlis Daerah Rompin dapat membantu Peniaga Kecil Bumiputera. Mampukah Peniaga Bumiputera dapat membeli kedai tersebut.

10 peniaga yang berniaga sebagai tukang jahit, kedai makan dan sebuah kedai menjual kereta terpakai dahulunya Hentian teksi dapat membeli rumah kedai yang akan dibina. Notis yang diberi yang berakhir Jun 2009 ( Lihat surat Notis yang diberikan diatas ) hanya 2 pemilik kedai yang mampu menyewa kedai lain itu pun kedai yang dibina oleh Jawatankuasa Kemajuan Kampung.

Dimanakah dasar dasar kerajaan untuk membantu peniaga melayu dalam perniagaan. Majlis Daerah Rompin lebih mementingkan perniagaaan Mee segera tanpa memikirkan percambahan peniaga melayu seiring dengan masyarakat lain dalam Bandar Rompin.

Dimanakah pemimpin Rompin , kita tidak boleh menentang arus pembangunan dan kemajuan , dalam mengejar kemajuan dan pembangunan kepentingan gulungan yang baru merangkak dalam perniagaan perlu mendapat pembelaan. Dimana Pemimpin politik yang dilantik sebagai Ahli Majlis yang berjanji ingin membela rakyat yang memerlukan. Jika ingin pembangunan kita jangan menghalau orang yang sedang bertakteh untuk mengejar pembangunan, berilah tempat untuk mereka meneruskan perniagaan sehingga mereka boleh berjalan.

Adakah mereka ini akan diberi kemudahan ,jika gerai Majlis yang baru didirikan. Dalam keadaan menunggu gerai baru apa yang harus dibuat oleh mereka yang diberi noits. Perkara seperti ini harus difikirkan oleh semua, kerana tanpa berfikir panjang Bandar Rompin akan kehilangan peniaga Melayu didalam Bandar.

Kita harus berfikir dan merenungi sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Robaii bin Muawiz yang berbunyi “ Sesiapa Pemerintah ( Ketua ) yang memerintah rakyat muslimin lalu mati dalam keadaan menipu mereka itu balasannya tidak lain, melainkan Allah mengharamkan bau syura .“



Tiada ulasan:

Catat Ulasan